Personal training van diabetespatiënten

Trainen met plezier

Ben je diabetespatiënt en ben je op zoek naar een personal trainer die je kan helpen om fitter en vitaler te worden? Ik ben onder meer gespecialiseerd in personal training van diabetespatiënten. Ik ben NASM gecertificeerd personal trainer (de nummer één personal trainer opleiding in de USA). Naast personal training van diabetespatiënten specialiseer ik me in het personal training van mensen met obesitas en ouderen.

Haalbare doelen

Welke trainingsvormen we ook samen kiezen, het stellen van haalbare doelen is cruciaal. Elke keer een stapje vooruit, als het even kan, is de doelstelling bij iedereen die ik train. Gaat het een keer wat minder? Dan train je gewoon even wat rustiger en voer je de intensiteit op als je er weer klaar voor bent. Want hard trainen op momenten dat je lichaam daar niet klaar voor is, leidt tot overtraining. En dan werkt de training averechts. Ik moedig je altijd aan om naar je lichaam te luisteren en stem daar de training van die dag op af.

Frequent bewegen

Zeker voor mensen met diabetes, maar ook in het algemeen, geldt dat het heel belangrijk is om elke dag minstens een half uur te bewegen. Dat staat dan ook centraal in mijn trainingsschema’s. Behalve de trainingen die je samen met mij doet, ga je dus ook op eigen gelegenheid aan de bak!

Het goede nieuws is dan weer dat “aan de bak gaan” relatief is. Wat is dat precies? Het allerbelangrijkste is dát je gaat bewegen. Elke dag weer. Wat je dan precies doet, en hoe intensief, komt op de tweede plaats. Is het dan helemaal niet belangrijk wat je dan precies gaat doen? Dat dan ook weer niet.

 Het advies van de gezondheidsraad voor volwassenen en ouderen ziet er zo uit:

  • 2,5 uur per week
    matig intensief bewegen
  • 2x per week
    spier- en botversterkende activiteiten
  • Balansoefeningen voor ouderen

In mijn schema’s komen deze componenten dan ook altijd terug. De spierversterkende oefeningen doe je normaal gesproken tijden mijn personal trainingen. Daarom is twee keer in de week samen trainen ideaal. Balansoefeningen doen we dan ook. Die oefeningen voegen heel veel toe aan je spierkracht, je coördinatie én, uiteraard, je balans. In de loop van de tijd ga je die ook steeds vaker meenemen tijdens je eigen “beweegsessies”. Bijvoorbeeld standaard na een fietstochtje of een wandeling. Of je doet ze elke dag bij het aantrekken van je kleren of het tandenpoetsen.

Locaties in Utrecht, De Bilt en Huizen

Ik geef mijn personal trainingen buiten, online of in een studio bij mijn praktijk aan de Europalaan 2. De buitentraining kan plaatsvinden op locaties  in de openbare ruimte in Utrecht en omliggende gemeenten. Ook kan er getraind worden in de groene buitenruimte van bedrijvengebouw in Utrecht waar Bij Bart gevestigd is. Trainingen in ’t Gooi zijn mogelijk in overleg.

Voor locaties die buiten een straal van 5 kilometer vallen van één van mijn vaste werklocaties in Utrecht of Huizen reken ik €0,50 per km aanrijkosten. Klik hier voor mijn vaste locaties.