Personal training voor mensen met overgewicht

Trainen met plezier

Heb je overgewicht en ben je op zoek naar een personal trainer die je daarmee kan helpen? Ik ben onder meer gespecialiseerd in personal training van mensen met overgewicht. Ik ben NASM gecertificeerd personal trainer (de nummer één personal trainer opleiding in de USA). Naast personal training van mensen met overgewicht specialiseer ik me in personal training van mensen met diabetes en personal training van (jongere) ouderen.

Haalbare doelen

Welke trainingsvormen we ook samen kiezen, het stellen van haalbare doelen is cruciaal. Elke keer een stapje vooruit, als het even kan, is de doelstelling bij iedereen die ik train. Gaat het een keer wat minder? Dan train je gewoon even wat rustiger. Consistentie is het allerbelangrijkst. Daarom moet het vooral leuk zijn en hoef je echt niet steeds weer je grens op te zoeken.  Ik moedig je altijd aan om naar je lichaam te luisteren en stem daar de training van die dag op af.

Frequent bewegen

Zeker voor mensen met overgewicht, maar ook in het algemeen, geldt dat het heel belangrijk is om elke dag minstens een half uur te bewegen. Dat staat dan ook centraal in mijn trainingsschema’s. Behalve de trainingen die je samen met mij doet, ga je dus ook op eigen gelegenheid aan de bak!

Het goede nieuws is dan weer dat “aan de bak gaan” relatief is. Wat is dat precies? Het allerbelangrijkste is dát je gaat bewegen. Elke dag weer. Wat je dan precies doet, en hoe intensief, komt op de tweede plaats. Is het dan helemaal niet belangrijk wat je dan precies gaat doen? Dat dan ook weer niet. 

Het advies van de gezondheidsraad voor volwassenen en ouderen:

  • 2,5 uur per week
    matig intensief bewegen
  • 2x per week
    spier- en botversterkende activiteiten
  • Balansoefeningen voor ouderen

In mijn schema’s komen deze componenten dan ook altijd terug. De spierversterkende oefeningen doe je normaal gesproken tijden mijn personal trainingen. Daarom is twee keer in de week samen trainen ideaal. Balansoefeningen doen we dan ook. Die oefeningen voegen heel veel toe aan je algehele spierkracht, je coördinatie én, uiteraard, je balans. In de loop van de tijd ga je die ook steeds vaker meenemen tijdens je eigen “beweegsessies”. Bijvoorbeeld standaard na een fietstochtje of een wandeling. Of je doet ze elke dag bij het aantrekken van je kleren of het tandenpoetsen.

Locaties

Ik geef de trainingen buiten, bij je thuis of in de fitnessstudio aan de Europlaan in Utrecht.  De buitentraining vindt plaats in de grote tuin van het pand aan de Europalaan of in de parken of bossen in en om Utrecht.

Voor locaties die buiten een straal van 10 kilometer vallen van  mijn praktijk in Utrecht of mijn thuisadres in Maartensdijk, reken ik €0,50 per km aanrijkosten.